Praca zdalna a lista obecności
Praca zdalna jest bardzo popularna, sprawdź więc jak tworzyć listy obecności dla pracowników zdalnych.
Pracodawca jest zobowiązany do weryfikowania czasu pracy swoich pracowników. Czy lista obecności jest obowiązkowa? Na te i inne pytania odpowiadam w poniższym artykule. Wyjaśniam m.in. czym jest lista obecności pracowników, a czym ewidencja czasu pracy, a także, jak długo przechowywać listy obecności i wnioski urlopowe.
Lista obecności pracownika jest dokumentem kadrowym służącym do weryfikacji pory rozpoczęcia i zakończenia wykonywania obowiązków służbowych. Jej podstawową funkcją jest potwierdzenie obecności pracownika w miejscu zatrudnienia. Lista obecności w pracy powinna zawierać dane personalne konkretnej osoby, datę oraz godzinę przybycia do miejsca pracy i jego opuszczenia, a także podpis.
Lista obecności pracowników nie jest dokumentem obowiązkowym. Służy ona jedynie do potwierdzania godziny przybycia i obecności w pracy, zatem na liście obecności powinna być odnotowana jedynie pora rozpoczęcia i zakończenia wykonywania obowiązków zawodowych oraz podpis pracownika. To jednak nie oznacza, że lista obecności pracownika w jakiejkolwiek formie jest wymogiem.
Obowiązek potwierdzania przez pracownika przybycia do pracy i obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy to dwa odrębne zagadnienia, które często są mylone przez pracodawców.
Pamiętaj! Prowadzenie ewidencji czasu pracy pracownika jest obowiązkiem pracodawcy. Natomiast lista obecności – w wersji papierowej lub elektronicznej – nie jest wymagana.
Podsumowując, listy obecności pracowników nie są obowiązkowe, dlatego nie ma przymusu ich prowadzenia. Sposób potwierdzania obecności w pracy zależy wyłącznie od zasad ustalonych w firmie.
Z art. 104 [1] pkt 9 Kodeksu Pracy oraz Art. 29. Kodeksu Pracy wynika, że pracodawca w regulaminie pracy musi określić, w jaki sposób będzie potwierdzane przybycie pracownika do miejsca pracy. Na bazie tych przepisów tworzenie listy obecności jest uzasadnione, jednak nie jest wymagane. Pracodawca może ustalić regulamin, zgodnie z którym pracownicy nie muszą podpisywać się na liście, ale np. przykładają kartę do elektronicznego czytnika.
Dokumentację pracowniczą trzeba przechowywać przez 10 lat lub 50 lat od zakończenia zatrudnienia. Warto jednak wiedzieć, że lista obecności nie jest dokumentacją pracowniczą w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej. Ustawodawca nie wymienia jej w spisie dokumentów, które wchodzą w skład dokumentacji pracowniczej.
Przepisy prawa pracy nie regulują okresu przechowywania listy obecności. Jednak przyjmuje się więc, że okres ten wynosi 3 lata. Jest tak, ponieważ roszczenia ze stosunku pracy ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne.
Natomiast wnioski urlopowe uznawane są za dokumentację pracowniczą i pracodawca ma obowiązek przechowywać je do 10 lat od końca roku, w którym została zakończona współpraca.
Ewidencja czasu pracy a lista obecności to dwa odrębne dokumenty. Prowadzenie pierwszego z nich nakłada na pracodawcę art. 149 Kodeksu pracy, natomiast drugi jest opcjonalny.
W porównaniu z listą obecności ewidencja jest bardziej szczegółowa i zawiera więcej informacji dotyczących m.in.:
Brak listy obecności w pracy nie wiąże się z karami finansowymi. Natomiast niewywiązanie się z obowiązku prowadzenia ewidencji czasu pracy to poważne naruszenie. Jeśli pracodawca się go dopuści, może otrzymać grzywnę w wysokości do 2 000 zł, a po skierowaniu sprawy do sądu – nawet 30 000 zł.
Dla pracownika pracującego zadaniowo nie trzeba wypełniać listy obecności w pracy, choć można to robić.
Nienormowany czas pracy a lista obecności – ta kwestia wygląda podobnie. W jej przypadku także nie ma obowiązku zaznaczania pory rozpoczęcia i zakończenia pracy.
Lista obecności musi być prowadzona zgodnie z przepisami RODO. To oznacza, że powinna spełniać zasadę minimalizacji danych wg RODO. Niedopuszczalne jest m.in. umieszczanie w niej informacji o przyczynie nieobecności pracownika.
Lista obecności prowadzona dla kilku pracowników jednocześnie jest akceptowalna, jeśli ogranicza się wyłącznie do takich danych, jak m.in.:
Należy ją przechowywać w miejscu, w którym nie będą do niej miały dostępu niepowołane osoby.
Elektroniczna lista obecności pracowników to rozwiązanie, z którego korzysta wielu przedsiębiorców. Lista obecności online umożliwia szybkie i dokładne obliczenie godzin pracy zatrudnionych, pozwala na generowanie szczegółowych raportów wraz z uwzględnieniem nadgodzin, godzin nocnych, urlopowych itp.
Zalety elektronicznej listy obecności to m.in.:
Grafik Optymalny ułatwi prowadzenie ewidencji pracowników w firmie. Warto poznać pełen zakres możliwości, które oferuje to nowoczesne narzędzie.
Praca zdalna jest bardzo popularna, sprawdź więc jak tworzyć listy obecności dla pracowników zdalnych.
Przewodnik po planowaniu grafików pracy dla obcokrajowców zgodnie z polskim prawem pracy i obowiązującymi przepisami.
Poznaj obowiązki pracodawcy w zakresie tworzenia grafików pracy, ich przekazywania oraz dbania o zgodność z Kodeksem Pracy.
Zapisz się do newslettera Grafika Optymalnego.