Dobry grafik pracy - fundamentalne prawo każdego pracownika
Dowiedz się, jak tworzyć dobry grafik pracy, przestrzegając praw pracowników i zapewniając im odpowiednią ilość odpoczynku. Praktyczne porady dla...
Aby tworzyć dobre harmonogramy pracy, musisz się do tego odpowiednio przygotować. Właściwe planowanie powinno opierać się nie tylko na zasadach Kodeksu Pracy. Istotne w planowaniu są przede wszystkim dane sprzedażowe, dzięki którym możesz dopasować odpowiednią ilość obsady do potrzeb Twojego biznesu. Harmonogram pracy a sprzedaż są ściśle powiązane. Z tego artykułu dowiesz się jakie czynniki brać pod uwagę, aby nie tracić czasu i pieniędzy na złe planowanie.
Najpowszechniejszą metodą planowania sprzedaży jest uwzględnienie danych z poprzednich lat. Zaletą analizy archiwalnych danych jest uwzględnienie sezonowości - co ma szczególnie znaczenie w firmach, których działanie uzależnione jest od pory roku, temperatury czy zapotrzebowania na dany produkt. Warto obserwować i analizować skumulowane informacje np. na przestrzeni roku i w oparciu o te dane analizować trendy w swojej branży. Jednak osoby układające grafiki, powinny skupić największą uwagę na danych miesięcznych i kwartalnych z rozbiciem na konkretne godziny. Będą one bowiem najbardziej pomocne przy planowaniu obsady, harmonogramu pracy a sprzedaży.
Od 2018 roku duże zamieszanie szczególnie w handlu, wprowadziły niedziele niehandlowe.
Analizując dane z poprzednich lat, trzeba mieć na uwadze, że ruch w sobotę i poniedziałki będzie wyglądał inaczej. Soboty poprzedzające niedziele niehandlowe będą przyciągały do sklepów większą ilość klientów, bowiem każdy będzie chciał zrobić zapasy na kolejny tydzień.
Obserwując poniedziałkowe dane i ilość wejść do sklepów, ruch również jest większy, szczególnie w sklepach spożywczych. Jeśli więc planujesz grafiki dla handlu w kontekście poziomów sprzedaży w konkretne dni tygodnia bierz pod uwagę ostatnie miesiące, wówczas dane będą najbardziej adekwatne do aktualnego stanu na rynku. Pamiętaj, że harmonogram pracy a sprzedaż muszą ze sobą współgrać.
Czy monitorowanie informacji o ilości sprzedaży w latach poprzednich wystarczy, aby ułożyć dobry harmonogram pracy? Oczywiście, że nie. Dane będą pomocne w monitorowaniu zmiennych, takich jak np. sezonowość, lecz nie uwzględniają szeregu innych czynników o których też musisz pamiętać, aby tworzyć dobry plan obsady. Dzięki temu Twoje grafiki nie będą przepalone, a roboczogodziny nie będą bezsensownie uciekały, generując przy tym niepotrzebne koszty. Jakie najważniejsze czynniki powinieneś brać pod uwagę?
Chcesz sprawdzić, czy Twoje grafiki pracy spełniają wszystkie wymogi prawne? Zapisz się na audyt czasu pracy.
Jeśli szukasz narzędzia, które pomoże Ci dostosować ilość obsady do poziomów Twojej sprzedaży to świetnie trafiłeś. Grafik Optymalny pomoże Ci zoptymalizować koszty pracy, bez ingerencji w ilość pracowników i z zachowaniem wytycznych kodeksowych. Harmonogramy pracy a sprzedaż powinny iść razem w parze i przynosić oczekiwane rezultaty. Będzie to pierwszy krok do optymalizacji Twoich grafików, a przede wszystkim do zmniejszenia kosztów pracy! Załóż darmowe konto i testuj system do woli.
Dowiedz się, jak tworzyć dobry grafik pracy, przestrzegając praw pracowników i zapewniając im odpowiednią ilość odpoczynku. Praktyczne porady dla...
Tworzenie grafiku pracy w sklepie spożywczym: porady dotyczące optymalizacji czasu pracy, analizy sprzedaży i zarządzania urlopami.
Praca zdalna w zgodzie z Kodeksem Pracy: 5 zasad efektywności i 7 niezbędnych narzędzi. Sprawdź, jak skutecznie zarządzać pracą zdalną.
Zapisz się do newslettera Grafika Optymalnego.