Grafik pracy a rotacja personelu

Powszechnie wiadomo, że główną przyczyną rezygnacji z pracy jest brak zadowolenia z wysokości otrzymywanego wynagrodzenia.

Bezrobocie w Polsce wynosi obecnie ok. 5%, a w Warszawie 2%, co oznacza, że ten kto chce pracować, powinien bez problemu pracę znaleźć. Co więcej, ten, kto chce pracę zmienić, nie będzie miał z tym żadnego problemu. Na poziom wynagrodzeń w firmie możesz niestety nie mieć żadnego wpływu – widełki są odgórnie ustalone. Czy są inne czynniki, które pozwalają wpłynąć na rotację pracowników? Może jest to dobry grafik pracy? W poniższym artykule poznasz 6 czynników wynikających z harmonogramu pracowniczego, które mogą wpływać na rotację.

  1. Zbyt długie zmiany w pierwszych dniach pracy. Często zdarza się, że manager rekrutuje personel zbyt późno. Nie przewidział odpowiednio wcześnie potrzeb rekrutacyjnych lub nie można znaleźć odpowiedniego kandydata. W efekcie kiedy już uda się przyjąć pracownika do pracy, wypełnia on grafik na ile się da. Jest tak zazwyczaj w handlu, gastronomii i hotelarstwie, gdzie rotacja pracowników jest najwyższa. Obowiązuje tam zazwyczaj równoważny system czasu pracy, pozwalający na wydłużenie pracy do 12 godzin na dobę. Nowy pracownik w pierwsze dni wykonuje pracę po 12 godzin. Jest to bardzo męczące zwłaszcza dla osoby nowej, która nie przywykła jeszcze do danej pracy. Może spowodować to złe nastawienie już na samym początku albo nawet tzw. employee’s churn – odejście w początkowym okresie po zatrudnieniu. Aby rotacja personelu była mniejsza, nowy pracownik powinien mieć krótsze pierwsze zmiany, np. 4-6 godzin, zwłaszcza w tych miejscach, gdzie praca jest ciężka (np. w gastronomii i handlu). Będzie mógł stopniowo przyzwyczaić się do pracy. Krótszy czas pracy można zrównoważyć zmianami dłuższymi w końcu okresu rozliczeniowego.
  2. Częste niechciane długie zmiany. Poza nowo zatrudnionymi są osoby, którym praca odpowiada wyłącznie na zmiany dłuższe (najczęściej 12-godzinne – pozwala na to system równoważny). Najczęściej to ludzie młodzi, którzy mają siły, żeby tyle “ciągnąć”. Chcą dzięki temu mieć więcej dni wolnych od pracy. Najlepiej jednak zapytać pracownika o zdanie, bo być może zmiany dłuższe niż 8-godzinne, na które pozwala system równoważny, są dla osoby zbyt obciążające. Pracownik przemęczony może rozglądać się za inną pracą.
  3. Zbyt dużo zmian w niechcianych godzinach. W wielu firmach godziny pracy wynikają z ilości klientów do obsłużenia w danym momencie W większości placówek handlowych i usługowych zapotrzebowanie jest większe w porze popołudniowo-wieczornej i w weekendy.  Personel tam zatrudniony musi pokryć to zapotrzebowanie. Nie zdarza się raczej, aby pracownik miał w miesiącu same dogodne z perspektywy życia rodzinnego i towarzyskiego zmiany tj. rozpoczynające się rano, a kończące wczesnym popołudniem np. 8-16. Jeśli zatem ma wyłącznie zmiany niechciane tj. popołudniowe i weekendowe najczęściej prędzej czy później zacznie rozglądać się za innym miejscem pracy.
  4. Brak uwzględnienia preferencji pracowników co do czasu pracy. W miejscach, gdzie pracuje się w szerokim przedziale godzin, jak również w sobotę i niedzielę, należy poprosić pracowników o wskazanie dni i godzin kiedy do pracy przyjść nie mogą. Oczywiście w granicach zdrowego rozsądku. Tyczy się to przede wszystkim firm zatrudniających studentów. W tych czasach nikt nie zrezygnuje ze studiów, których nie może pogodzić z pracą – prędzej odwrotnie. No i rotacja gwarantowana.
  5. Praca w kratkę. Miejsca, w których pracuje się 7 dni w tygodniu muszą właściwie podejść do planowania pod kątem dni wolnych udzielanych za pracę w sobotę i niedzielę. Najlepiej zapytać pracowników, jaki sposób rozkładania dni wolnych preferują. Najczęściej jednak nie jest lubiana praca w kratkę tj. dzień pracy i dzień wolnego. Nie pozwala to na efektywny wypoczynek lub krótki wyjazd kiedy zaplanowane są dwa dni wolne pod rząd.
  6. Brak sprawiedliwości w grafiku. Jeśli w danym zespole jedna osoba ma same zmiany dogodne, czyli zazwyczaj poranne w dni powszednie, a innej trafiają się same zmiany “nielubiane” tj. popołudniowe i wieczorne to mamy gotowy konflikt w zespole. Pamiętaj, że zła atmosfera i faworyzowanie niektórych pracowników są jedną z częstszych przyczyn rotacji. Staraj się zatem rozdysponować zmiany sprawiedliwie między pracowników. Pamiętaj o tym także, kiedy zatrudniasz na podstawie umowy-zlecenia. Jeśli osoby mają zbliżoną dyspozycyjność powinny otrzymać zbliżoną liczbę godzin do przepracowania.

Pamiętaj też, że odpowiedni grafik pracy pomoże Ci obniżyć koszty pracy i uniknąć nałożenia kar przez PIP! Umów się na rozmowę i przekonaj się, że możesz łatwo zmniejszyć koszty swojej działalności, zmniejszyć ryzyko rotacji pracowników! Stwórz grafik pracy dostosowany do Twoich potrzeb i dyspozycyjności pracowników.

wyprobuj za darmo grafik pracy

 

Oceń artykuł

słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *