Handel w niedziele w 2018 roku, a grafiki pracy

Zgodnie z przyjętą przez Sejm ustawą, handel w niedziele w 2018, począwszy od marca, będzie możliwy tylko w pierwszą i ostatnią niedzielę miesiąca, a w grudniu dodatkowo dwie niedziele przed Świętami.

Pewne odstępstwa będą na rzecz stacji benzynowych czy handlu na dworcach kolejowych oraz lotniskach, piekarni, lodziarni i cukierni. W tym artykule podpowiemy w, jaki sposób planować pracę, w firmach, które dotyczy ograniczenie handlu w niedzielę.

Do końca lutego grafiki pracy tworzysz bez zmian

Zgodnie z ustawą zakaz będzie obowiązywał od marca 2018 roku, więc grafiki pracownicze na styczeń i luty powinny być tworzone tak jak do tej pory

Od marca nastąpi zmiana. Handel będzie mógł się odbywać tylko w pierwszą i ostatnią niedzielę miesiąca. O sposobie zaplanowania obsady powinna przesądzić planowana sprzedaż. Jak wiadomo bowiem, w handlu ilość pracowników pracujących w danym czasie powinna wynikać właśnie z wysokości sprzedaży.

Każdy właściciel czy menadżer sklepu powinien więc po pierwsze zadać sobie pytanie. Czy i jak ograniczenie handlu w niedziele wpłynie na ilość klientów i tym samym sprzedaż w pozostałe dni?

Przygotowanie grafików pracy do zmienionych poziomów sprzedaży

Zakładając optymistyczny scenariusz należy przyjąć, że klienci zamiast w niedzielę przyjdą do sklepu w sobotę oraz w poniedziałek, bo i tak muszą dokonać zakupów. Dotyczy to w szczególności produktów spożywczych. Można to zweryfikować na podstawie historycznych danych sprzedażowych przyglądając się np. sprzedaży w sobotę przed i poniedziałek po Zielonych Świątkach czyli niedzieli 4 czerwca, która jest dniem ustawowo wolnym od pracy. Jeśli sprzedaż w sobotę i poniedziałek była wyższa niż zwykle, wówczas można przypuszczać, że tak samo będzie w dzień poprzedzający oraz następny po niehandlowych niedzielach. Obsada w grafiku na sobotę i poniedziałek powinna być wówczas odpowiednio wyższa.

Wariant optymistycznego scenariusza zakłada również, że część ruchu przeniesie się na pozostałe niedziele, co dotyczyć mogłoby sklepów np. odzieżowych czy RTV, zwłaszcza w centrach handlowych, w których zakupy są formą spędzania wolnego czasu. Przy takim założeniu również należy zaplanować większą niż do tej pory ilość pracowników w pozostałe niedziele.

Od marca przepis Kodeksu Pracy dotyczący planowania czasu pracy w taki sposób, by co 4 niedziela byłą wolna będzie realizowany poprzez nieplanowanie pracy w niedziele niehandlowe. Osobom pracującym w niedziele nie trzeba będzie więc planować innych niż te niehandlowe wolnych niedziel.

Od marca w zasadzie straci sens zatrudnianie pracowników w systemie pracy weekendowej (art. 144 KP), który był najczęściej stosowany dla uniknięcia konieczności udzielenia wolnej co 4 niedzieli w przypadku osób pracujących wyłącznie w weekendy.

Jak być na bieżąco z przepisami Kodeksu Pracy?

Dwie możliwości. 

Po pierwsze, śledź naszego bloga. To tutaj pomagamy przedsiębiorcom w lepszym zrozumieniu zmian w Kodeksie Pracy.

Po drugie, sprawdź poniżej Grafik Optymalny - program, który tworzy grafiki pracy od razu zgodne z Kodeksem Pracy.

Oceń artykuł

słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *