Grafik pracy w hotelach - jak efektywnie zarządzać pracownikami?

Właściwa organizacja pracy w hotelarstwie stanowi podstawę jego sprawnego działania jak i wpływa na jakość usług. Na poziom skomplikowania zarządzania hotelem wpływa szereg czynników, w tym m. in. wielkość hotelu, liczba pracowników, a także fakt, że pracuje on przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Aby zapewnić mu funkcjonowanie na najwyższym, zgodnym z bieżącym zapotrzebowaniem poziomie, należy zadbać o odpowiednią organizację pracy wszystkich zatrudnionych w nim osób. Jak to zrobić i na co zwrócić szczególną uwagę – odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej!

Właściwa organizacja pracy w hotelu. Jak podejść do tego zadania?

Hotel to miejsce, w którym praca jest realizowana przez kilka różnych działów – organizacja pracy w hotelu powinna więc uwzględniać zróżnicowane potrzeby każdego z działów. Najprościej rzecz ujmując, należy stworzyć tyle grafików, ile działów – osobny grafik pracy w hotelu powinien obowiązywać dla recepcji, restauracji, pracowników technicznych, ekipy sprzątającej itd. Pewne ułatwienie stanowi natomiast fakt, że administracja hotelu pracuje zwykle w stałych godzinach, najczęściej między 9 a 17 – nie ma więc potrzeby tworzenia dla niej grafiku pracy.

Planując grafik pracy w hotelu, należy uwzględnić także specyfikę pracy obiektu w danym czasie. Grafiki powinny uwzględniać zarówno zwiększone sezonowo zapotrzebowanie na pracowników konkretnych działów, jak i mniejsze potrzeby poza sezonem. W związku z tym wszystkim, w branży hotelarskiej najlepiej sprawdza się stosowanie dłuższego niż miesięcznego okresu rozliczeniowego.

Właściwy system zarządzania hotelem. Na czym polega równoważny system czasu pracy?

Organizacja pracy w hotelu polega na dostosowaniu obsady pracowniczej do ilości pracy, zarówno w poszczególnych godzinach, jak i dniach. Nic więc dziwnego, że większość hoteli pracuje w oparciu o równoważny system czasu pracy, który pozwala na wydłużenie czasu pracy do nawet 12 godzin w dniach, kiedy jest taka potrzeba, a skrócenie w innych, kiedy zapotrzebowanie na danego pracownika jest mniejsze.

O grafik pracy w hotelu warto zadbać w odpowiedni sposób, tym bardziej, że firmy z branży hotelarskiej niestety bardzo często nie radzą sobie z prawidłową realizacją przepisów Kodeksu Pracy w zakresie czasu pracy, co skutkuje nakładaniem na nie kar, koniecznością stawiania się przed Sądami Pracy, złą reputacją skutkującą problemami z rekrutacją personelu. Niewłaściwa organizacja pracy w hotelu powoduje także powstawanie kosztownych nadgodzin i w dłuższej perspektywie czasu zupełnie niepotrzebnie obciąża finanse hotelu, zwiększając jego wydatki i uszczuplając zyski.

Wszystkich tych negatywnych konsekwencji można jednak w bardzo prosty sposób uniknąć, wprowadzając odpowiednią organizację pracy w hotelu oraz wspomagając się odpowiednim narzędziem, kore pozwala szybko i intuicyjnie tworzyć grafik pracy w hotelu, zgodny zarówno z potrzebami firmy i preferencjami jej pracowników, jak i aktualnie obowiązującymi przepisami i normami prawnymi w zakresie organizacji czasu pracy.

Jeżeli chcesz zoptymalizować proces organizacji pracy w hotelu wypróbuj Grafik Optymalny – system, który pomaga w codziennym zarządzaniu czasem pracy oraz harmonogramami w hotelu. Dzięki niemu dopasujesz obsadę hotelu do bieżących zadań jeszcze sprawniej.

WYPRÓBUJ ZA DARMO

grafik pracy online

Oceń artykuł

słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *