Grafik pracy na luty 2023 - przydatne wskazówki

Zbliża się koniec pierwszego miesiąca nowego roku, a to oznacza, że czas stworzyć grafik pracy na luty 2023. Jego przygotowanie nie powinno przysporzyć planistom czy managerom wielu problemów, a to dlatego, że kalendarz w nadchodzącym miesiącu nie przewiduje świąt ani długich weekendów. W zależności od branży, część firm będzie przygotowywać się do walentynek, tłustego czwartku czy ferii zimowych, które w części województw rozpoczynają się już w styczniu. Te wydarzenia trzeba mieć na uwadze tworząc grafik pracy na luty 2023. Jak co miesiąc, aby pomóc Ci stworzyć optymalny harmonogram pracy, przygotowaliśmy kilka cennych wskazówek. 

Norma czasu pracy  a grafik pracy na luty 2023 

Tworząc grafik pracy na luty 2023, w pierwszej kolejności pamiętaj o normie czasu pracy, czyli liczbie godzin do zaplanowania. W przypadku osób zatrudnionych na pełen etat wynosi ona  w lutym 2023 160 godzin. Daje to 20 dni pracy i 8 dni wolnych. Analogicznie, dla mniejszych wymiarów etatu norma wynosi:  

  • dla pracownika zatrudnionego na 1/2 etatu: 80 godzin,  
  • dla pracownika zatrudnionego na 1/4 etatu: 40 godzin. 

Początek tygodnia kodeksowego  

Pierwszy dzień lutego to środa, dlatego planując czas pracy na nadchodzący miesiąc uwzględnij, że tydzień kodeksowy będzie trwał od środy do wtorku. Jeśli w Twojej firmie rozliczasz się w okresie miesięcznym, to w tym przedziale musisz zaplanować swoim pracownikom minimum 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku. W przypadku dłuższych okresów rozliczeniowych, tydzień kodeksowy liczymy względem pierwszego miesiąca tego okresu. Poza planowaniem odpoczynku tygodniowego, pamiętaj również o zachowaniu przynajmniej 11 godzin przerwy od pracy w dobie pracowniczej, aby nie dopuścić do złamania podstawowych praw pracowniczych. 

Urlop wypoczynkowy w lutym 

Dla branż takich jak e-commerce czy retail luty jest odpowiednim miesiącem na udzielanie zaległych urlopów wypoczynkowych. Wszystkie wyprzedaże zakończyły się z ostatnim dniem stycznia, a nowe kolekcje jeszcze nie pojawiły się na sklepowych półkach. Tak zwany “martwy okres” można zatem wykorzystać na odpoczynek, a także na czynności organizacyjne tj.: inwentaryzacje, prace porządkowe.  

Odwrotnie ma się jednak sytuacja w branży hotelarskiej czy gastronomicznej. Luty to czas ferii zimowych, które większość rodzin będzie chciała spędzić poza domem. Na zwiększoną liczbę rezerwacji z pewnością powinny przygotować się hotele zlokalizowane w miejscowościach turystycznych, szczególnie w górach oraz restauracje w tych miejscowościach. Warto więc w taki sposób zaplanować grafik, aby mieć wszystkie ręce na pokładzie i zadbać w ten sposób o najwyższy poziom obsługi klienta. Na urlopy przyjdzie czas dopiero po sezonie. 

Ferie zimowe 

Luty to miesiąc ferii. Przygotowując grafik czasu pracy na luty warto mieć zatem tę okoliczność na uwadze, szczególnie jeśli Twoja firma skupia się na turystyce czy spędzaniu czasu wolnego rodzinnie. W tym roku, ze względu na pogodę i brak śniegu, wiele rodzin zdecyduje się spędzić ferie zimowe nie tylko w górach, ale i wielu innych miejscach i obiektach dedykowanych rodzinom, dlatego obsługa hoteli powinna bacznie obserwować rezerwacje i dostosowywać do nich obsadę. Czym więcej rezerwacji obsada w grafiku powinna być liczniejsza. 

W tym roku dzieci udadzą się na zimowy wypoczynek w terminach:  

  • 16-29 stycznia 2023 r. 
    lubelskie, łódzkie, podkarpackie, pomorskie, śląskie; 
  • 23 stycznia – 5 lutego 2023 r. 
    podlaskie, warmińsko-mazurskie; 
  • 30 stycznia – 12 lutego 2023 r. 
    kujawsko-pomorskie, lubuskie, małopolskie, świętokrzyskie, wielkopolskie; 
  • 13-26 lutego 2023 r. 
    dolnośląskie, mazowieckie, opolskie, zachodniopomorskie. 

Niedziele niehandlowe  

W lutym, podobnie jak i w zeszłym roku, nie zrobimy zakupów w żadną z niedziel. Planując zatem grafik pracy w sklepach spożywczych czy tych zlokalizowanych w galeriach handlowych, warto wzmocnić obsadę w sobotę, aby maksymalnie wykorzystać potencjał sprzedażowy i sprawnie obsłużyć wszystkich klientów. Sklepy spożywcze powinny zwrócić uwagę na poniedziałek. Ich klienci będą chcieli uzupełnić lodówki po weekendzie. Warto zadbać o zatowarowanie po sobocie, a zatem uwzględnić do tego osoby w grafiku. 

Święta zwyczajowe 

Połowa lutego to także czas świąt zwyczajowych. W połowie miesiąca obchodzić będziemy bowiem walentynki (14.02), które w tym roku przypadają na wtorek. Restauracje, kwiaciarnie i sklepy oferujące biżuterię, bieliznę czy inne towary nadające się na prezent powinny przygotować się na oblężenie, dlatego warto uwzględnić ten parametr w grafiku na luty.  

Kolejne święto zwyczajowe, na które w szczególności powinny przygotować się cukiernie oraz kawiarnie to tłusty czwartek, który w tym roku przypada na 16.02. Warto zaznaczyć tę datę w kalendarzu i dopasować obsadę w grafiku w taki sposób, aby mieć w ten dzień w pracy wszystkich pracowników. Klienci, jak co roku, tłumnie ruszą po zakup pączków, faworków i innych słodkości, dlatego warto zadbać o liczniejszą obsługę i zminimalizować nielubiane kolejki.  

Grafik pracy na luty 2023 opublikuj na co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem tego miesiąca, czyli do 25.01.2023 r. 

Stwórz dobry grafik pracy na luty 2022 

Grafik pracy na luty 2023 ze względu na brak długich weekendów oraz niedziel handlowych nie będzie wymagający dla planistów i managerów. Warto mimo to odpowiednio się do niego przygotować, ze względu na ferie zimowe oraz święta zwyczajowe i zaplanować odpowiednią ilość pracowników względem ilości pracy, aby wykorzystać szansę na zwiększenie przychodów.  

Chcąc usprawnić proces planowania czasu pracy wypróbuj Grafik Optymalny – system, który wspomoże Cię przy codziennej pracy z harmonogramami, pozwoli na dopasowanie obsady względem parametrów biznesowych, dyspozycyjności pracowników i innych kryteriów.  

WYPRÓBUJ ZA DARMO

grafik pracy online

Oceń artykuł

słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *