Grafik pracy na grudzień 2020 - przydatne wskazówki 

Grudzień dla wielu firm był najbardziej pracowitym miesiącem w całym roku. Okres przedświąteczny i wyprzedaże sezonowe przyciągały tłumy zainteresowanych klientów. Rok 2020 może jednak różnić się od poprzednich. Na dzień dzisiejszy galerie handlowe pozostają zamknięte do 29 listopada. Restauracje mogą sprzedawać posiłki jedynie na wynos lub z dowozem do Klienta, a hotele mogą przyjmować tylko klientów B2B. Trudno przewidzieć czy wprowadzone przez rząd obostrzenia będą przedłużane o kolejne dni, czy może wszystko powoli zacznie wracać do normy, a przedsiębiorcy powrócą do swojej codzienności sprzed pandemii. Musisz być przygotowany na każdą okoliczność. Jeśli kilka dni przed nowym miesiącem pojawi się pozwolenie na otwarcie sklepów i restauracji - powinieneś mieć przygotowany grafik pracy. Bacznie obserwuj komunikaty rządowe, a także bądź w stałym kontakcie ze swoimi pracownikami. Firmy, które swoją pracę wykonują bez żadnych ograniczeń, powinny dostosować swoje grafiki do założeń biznesowych firmy, a także do wymaganych środków ostrożności.

Liczba godzin i dni do wypracowania

Pracownik zatrudniony w pełnym wymiarze etatu będzie miał do wypracowania 168 godzin, co przełoży się na 21 dni pracy. Pracownicy zatrudnieni w zmniejszonych wymiarach etatu powinni przepracować odpowiednio: 126 godzin - ¾ etatu, 84 godziny - ½ etatu oraz 42 godziny ¼ etatu. Pamiętaj o zasadzie 5-dniowego tygodnia pracy, więc zaplanuj przynajmniej 10 dni wolnych dla pracowników.

Święto w sobotę

W grudniu drugi dzień świąt przypada w sobotę. Jako pracodawca, jesteś zobligowany do udzielenia dodatkowego dnia wolnego z tego tytułu. Powinien być udzielony w tym samym okresie rozliczeniowym, co przypadające święto.

Okres rozliczeniowy

Grudzień jest ostatnim miesiącem kwartalnego, półrocznego i rocznego okresu rozliczeniowego. Wyjątkiem są firmy, w których okres rozliczeniowy został przesunięty. To ostatni dzwonek na zbilansowanie ewentualnych niedoborów i nadwyżek, które generują spore i niepotrzebne koszty dla firm. Pamiętaj, że za nadgodziny średniotygodniowe możesz wypłacić pracownikom dodatek do podstawowego wynagrodzenia lub udzielić dodatkowego czasu wolnego, czyli tzw. kompensaty.

Pierwszy dzień okresu rozliczeniowego wyznacza początek tygodnia kodeksowego, w którym należy udzielić pracownikom 35 - godzinnego odpoczynku tygodniowego. Firmy działające w miesięcznym okresie rozliczeniowym powinny zapewnić odpoczynek w przedziale od wtorku do poniedziałku. W pozostałych przedsiębiorstwach przedział ten został wyznaczony w pierwszym miesiącu okresu rozliczeniowego i będzie taki sam aż do jego końca.

Urlopy

Grudzień to ostatni miesiąc na udzielenie zaległych urlopów za 2020 rok. Jeśli Twoja firma nie ma natłoku pracy w tym miesiącu, powinieneś rozdysponować niewykorzystane urlopy wypoczynkowe. Dobrą praktyką jest tworzenie planów urlopowych na cały rok, wówczas w firmach nie ma problemu z wykorzystaniem urlopu przez wszystkich pracowników. Jeśli Twoja firma planuje urlopy, to grudzień jest na to idealnym czasem. Jeżeli jednak plany nie są tworzone - koniecznie przeczytaj nasz artykuł.

Okres przedświąteczny -  e-commerce

W tym roku z pewnością sektor e-commerce będzie kluczowy, jeśli chodzi o zakupy przedświąteczne. Gdy galerie handlowe zostaną otwarte, to i tak nie wszyscy Klienci zdecydują się na zakupy stacjonarne. Sklepy internetowe powinny przygotować się na dużą, a nawet ogromną liczbę zamówień. Najistotniejszy będzie okres od tzw. Black Friday, aż do samych świąt. Jeśli pracujesz w tym sektorze, zastanów się nad zatrudnieniem dodatkowych osób do pomocy. Pamiętaj, że jeśli Klient będzie zadowolony a jego zamówienie szybko i poprawnie skompletowane, najpewniej zyskasz stałego klienta.

Okres przedświąteczny -  handel stacjonarny

Mikołajki przypadają w niedzielę 6 grudnia. Jeśli galerie handlowe będą mogły działać, już od początku miesiąca pojawi się sporo klientów. Główny powodem wizyt będą zwroty rzeczy zakupionych przed zamknięciem sklepów, zakupy mikołajkowe, a także świąteczne. Dwa tygodnie przed świętami rozpocznie się istne szaleństwo, a zarazem dla wielu firm najbardziej pracowity okres w roku - szczególnie dla handlu. Powinieneś postarać się o jak najlepszą obsługę swoich Klientów. Liczba osób na grafiku powinna odpowiadać ilości pracy, a także obrotom w firmie. Końcówka grudnia upłynie na przygotowaniach do wyprzedaży sezonowych, podczas których obsada również powinna być mocniejsza.

Sytuacja nieco inaczej będzie wyglądała w branży FMCG. Sklepy spożywcze i drogerie działają stale, przez cały okres pandemii, jednak w grudniu pracy będzie dużo więcej. Największej ilość klientów możesz spodziewać się na kilka dni przed świętami, a także w weekendy handlowe, czyli 12-13.12 i 19-20.12. Obecna sytuacja wymaga przestrzegania nałożonych obostrzeń. Warto, aby wyznaczony pracownik pilnował ilości osób, która przebywa w tym samym czasie w sklepie. Przed świętami będzie to szczególnie istotne, ponieważ ilość klientów będzie z pewnością przekraczała wymagane normy.

Niedziele niehandlowe i handlowe

Pierwsza i ostatnia niedziela grudnia, czyli 6.12 i 29.12 to niedziele niehandlowe. W soboty poprzedzające, a także w poniedziałki po niedzielach powinieneś zaplanować mocniejszą obsadę na grafiku. Większy ruch w te dni można zaobserwować szczególnie w sklepach spożywczych. 

Dla równowagi, konsumenci będą mogli udać się na zakupy w niedzielę - 13.12 i 20.12. Jeśli galerie handlowe będą w tym czasie otwarte, chętnych Klientów nie będzie brakowało. Pamiętaj o tym podczas tworzenia grudniowego grafiku pracy.

Gotowy harmonogram powinieneś przedstawić pracownikom najpóźniej na 7 dni przed miesiącem, w którym wejdzie on w życie. W listopadzie czas na ułożenie i przekazanie grafiku masz do 23 listopada.


 

Oceń artykuł

słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *