Grafik pracy na lipiec 2021: zaplanuj obsadę tak, aby zwiększyć zyski

Wakacje w pełni! Lipiec na dobre rozpoczyna sezon urlopowy, co dla osób układających grafiki oznacza znaczną liczbę absencji. Biorąc pod uwagę inne czynniki, m.in wyprzedaże sezonowe, brak niedziel handlowych i pogodę sprzyjającą wyjściom - lipiec będzie z pewnością miesiącem pracowitym. Jak dostosować grafik pracy do ograniczeń lipca, jak najlepiej wykorzystać posiadane zasoby, zoptymalizować koszty i zwiększyć zyski? Tego dowiesz się z artykułu. Udanej lektury!

W lipcu dla osób zatrudnionych w pełnym wymiarze możesz zaplanować aż 176 godzin. Osoby zatrudnione w niższych wymiarach będą miały do wypracowania proporcjonalnie mniej godzin, więc dla ½ etatu zaplanuj maksymalnie 88 godzin, a dla ¾ - 132 godziny.

Maksymalna liczba dni pracujących wynosi 22, co przekłada się na minimalnie 9 dni wolnego. Firmy pracujące w systemie równoważnym powinny zwrócić na to szczególną uwagę. Jeśli w Twojej firmie praca wykonywana jest w weekend, pamiętaj o udzieleniu dnia wolnego w innym dniu tygodnia - zgodnie z zasadą przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy.

Obowiązkiem każdego pracodawcy jest planowanie grafików zgodnie z wytycznymi Kodeksu Pracy. Przede wszystkim pamiętaj o odpoczynkach dobowych 11-godzinnych i odpoczynkach tygodniowych 35-godzinnych. Odpoczynek tygodniowy występuje w tzw. tygodniu kodeksowym, który zazwyczaj nie jest tożsamy z kalendarzowym. Dla firm, które funkcjonują w miesięcznym okresie rozliczeniowym odpoczynek powinien być liczony w przedziale czwartek-środa. Podobnie w przypadku kwartalnego i półrocznego okresu rozliczeniowego, dla których lipiec jest pierwszym miesiącem nowego rozliczenia. Wyjątkiem są oczywiście firmy, które stosują przesunięcia początku okresu rozliczeniowego względem początku roku.


W 2021 roku żadna niedziela handlowa nie przypada w lipcu. Firmy, które działają w branży handlowej, powinny zaplanować mocniejszą obsadę w soboty poprzedzające niedziele niehandlowe, a także w poniedziałki. Gdy sklepy są zamknięte, dużo więcej pracy mają pracownicy restauracji, lodziarni i miejsc dedykowanych spędzaniu czasu wolnego. Jeśli zależy Ci na sprawnej obsłudze klientów, zaplanuj mocniejszą obsadę w grafikach. Pamiętaj, że zadowolony Klient wróci do Ciebie następnym razem.

Branża turystyczna powinna przygotować się na rozpoczynające się wakacje. Lipiec i sierpień to najważniejszy okres dla przedsiębiorców działających w turystyce, szczególnie po okresie długiego lockdownu i ‘’zamrożenia’’ branży.  W okresie wakacji staraj się nie udzielać pracownikom urlopów - wszystkie ręce powinny być gotowe do pracy. Hotele, stacje benzynowe, restauracje, a także wszystkie miejsca usługowe działające w miejscowościach turystycznych powinny dostosować obsadę do wzmożonej ilości turystów. Biorąc pod uwagę wcześniejszy zakaz podróży, spora liczba osób zdecyduje się na wyjazdy, choćby weekendowe.

Lipiec to miesiąc wyprzedaży sezonowych. Większa ilość klientów będzie odczuwalna szczególnie dla pracowników galerii handlowych. Jeśli nie chcesz aby Klienci kojarzyli Twój sklep z kolejkami, zaplanuj większą liczbę osób na grafiku pracy w czasie wyprzedaży.

Gotowy grafik pracy na lipiec 2021 powinieneś przekazać pracownikom najpóźniej do 23 czerwca. Możesz udostępnić grafik elektronicznie lub przekazać w formie papierowej.

Darmowy audyt grafików pracy

Chcesz sprawdzić, czy Twoje grafiki pracy spełniają wszystkie wymogi prawne? Zapisz się na darmowy audyt. 

Musisz stworzyć grafik pracy, lecz nie wiesz od czego zacząć? Skontaktuj się z nami, wówczas pomożemy Ci stworzyć optymalne grafiki pracy. W naszym systemie możesz generować harmonogram pracy dostosowany zarówno do Twoich potrzeb, przepisów prawa, a także do dyspozycji pracowników. Testuj system przez 30-dni, całkowicie za darmo! 

Oceń artykuł

słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *